Kardeş kavgasının iletişim yeteneğini arttırdığını biliyormuydunuz
Kardeş ler kendi aralarında çoğu zaman anlaşamaz kavga edip dururlar aslında bu tamamen normaldir. Kardeş kavgaları çocukların problem çözme yeteneğini geliştiriyor. Kardeşler kendi aralarında nekadar iyi anlaşırsa anlaşsın yinede mutlaka kavga ediyorlar.Dikkat edilecek hususun kavga sınırlarının birbirine fiziksel ve duygusal zarar verecek düzeye gelmemesidir. Çocukların kavgaları yetişkinlik yılları için önemli bir artı değerdir.Biri düşer diğeri karşılık verir, daha sonra kendi aralarında problemleri çocukça çözer ve oyun oynamaya devam ederler. Çocuksu çatışmalar iletişim yeteneklerini geliştirdiği gibi problem çözme becerilerini de artırır, genişletir. Çocuklar kavga etse de kin tutmaz. Böylece kavganın kindarlık olmayacağının tecrübesini elde eder. Çocukluğunda hiç çatışmamış, kavga etmemiş kişiler yetişkinlik yıllarında yaşayacakları çatışmaları oldukça abartır, duygularını toplamakta zorluk çekerler. Paylaşmayı, sabrı, beklemeyi kardeşler birbirleriyle çatışarak öğrenir.
Yanlış olan tavır
Kavga eden çocuklara niye kavga ettiniz bakayım? Gel buraya ne yapıyorsun, sen çekil bakayım
kenara!’ tarzındaki ifadelerin de oldukça yanlış. Eğer sözel bir
aşağılama, argo konuşma varsa ebeveynlerin böylesi bir sözü taviz
vermemelidir. Problemleri konuşarak halledilmesi gerekir.
Kardeş kavgalarında tavrınız ne olmalı kardeş
kavgaları nasıl önlenir
Kavgalardaki sınır, çocuklardan birinin sinmesi, ezilmesi ve kendini savunamaz hale gelmesi halini alıyorsa burada müdahale edilmelidir.Aşağılama, küçük düşürme, alaya alma gibi davranışlar müdahaleyi gerektirir, asla taviz verilmemelidir. Kardeşine bu şekilde konuşman doğru değil. Bu söz, aşağılayıcı bir
sözdür. Bir daha bu sözü kullanma!’ diyerek durumun net bir şekilde
ifade edilmesi gerekir. Kavgada kendisini ifade etmede zorluk çeken çocuğa önce izin verilerek
‘Burada ne olduğunu öğrenmek istiyorum.’ diye bir soru ile konuşmaya
başlanmalı. Fakat burada dikkat edilecek olan şey, bir kardeşin
anlattığı olayı, diğerine dönüp ‘Öyle mi, sen mi başlattın?’ gibi
sorguya dönüşmeden devam etmektir. ‘Ben olsaydım kavga etmek yerine,
şöyle çözüm bulurdum.’ denilerek çocuklara yol gösterici olmalı ve
çocukların bu tartışma veya kavgada hangi davranışları güzel idi ise,
onlardan bahsetmeli. Örneğin; ‘Kardeşin sana tükürdüğü halde sen ona
tükürmedin, bu güzel davranıştı, aferin Ahmet.’ gibi doğru davranışa
vurgu yapılmalıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder