KERS NEDİR? NASIL ÇALIŞIR?

Kers yani Kinetic Energy Recovery System Türkçeye Kinetik enerji geri kazanım sistemi olarak çevirebileceğimiz bu sistem ilk olarak Formula 2009 yarışmalarında kullanılmaya başlamış olan takipçilerin müthiş bir fikir diye değerlendirdikleri bir sistemdir.

Kers ne işe yarar

Yukarıda söylediklerimizden yola çıkarak arabanın motoru ile alaka koymuş olanlarınız olacağını düşünerek belirtelim ki bu sistemin motorla bir alakası yoktur. Sistem motordan ayrı bir çalışma sistemiyle tekerlere ekstra itme gücü kazandırarak daha hızlı gitmesine sebep olmaktadır. Bu sebeple Formula 1 takipçileri ve kullanıcıları bu fikre dahiyane olarak tanımlamaktan kendilerini alamamışlardır.
KERS NEDİR? NASIL ÇALIŞIR?
Dahiyane fikir olarak tanımlanan kers sistemi esas olarak aracın frenlenme esnasında momentumun bir çark sistemi yardımıyla elektriğin depolanıp istenildiğinde kullanma mantığı ile çalışmaktadır. F1 otomobillerinin her turunda ekstradan seksen beygir güç sağlayan bu sistem eski araçların modifiye edilmesi sonrasında gördüğümüz NOS sistemine benzer bir etkiyi F1 araçlarında oluşturan bir sistemdir.

KERS sisteminin Avantajları:

•    Her tur için 6,6 sn. kullanılabilen bu sistem her tur sorunsuz olarak kullanılabilmektedir.

•    Aracınızın motorunun 750 Hp civarındaki maksimum oranındaki gücüne bu sistem sayesinde 80 Hp civarı bir güç daha eklenir.

•    Yarış esnasında öndeki aracı geçmenizi sağlayacak esnekliği sağlayan tork üretiyor olması.

•    Ürettiği yakıt enerjisinin sıfır bir maliyetle geri dönüşümünü sağlayarak enerji tasarrufu ve güç sağlaması olarak sistemin yararını sıralayabiliriz.

Kers sisteminin dezavantajları:

•    Bu sistemin otomobile eklenmesi yüzünden otomobilin ağırlığına ekstra 40 kg’lık bir yük getirmektedir.

•    Bu sistemin uzun boylu kişilerde yer sıkıntısından dolayı kullanılamıyor olması.

•    Bu sistem sayesinde ekstra ısınan bataryalar için ayrı bir soğutma ve radyatör sistemi gerekmesi.

•    Tekerleklerin üzerine binen ani yük yüzünden daha hızlı bir şekilde aşınması.

•    Sistem sayesinde ilave olan gücün kontrol altına alınmasının daha zor olmasından kaynaklı artan kaza riskleri.

•    100kg’lık yakıt deposunun 15kg’lık daralmaya sebep olması.

Sistem nasıl çalışır?

Kers sistemi arka tekerleklerin bağlanmasını sağlayan ana milin orta bölgesine yerleştirilmiş volanın, fren sırasında ortaya çıkardığı dönme enerjisini CVT adındaki özel bir vites kutusu ile devirlendirerek dinamoya kadar uzun bir mille iletir. Şoför koltuğunun hemen alt tarafında bulunan bu dinamo, üretmiş olduğu enerjiyi yine koltuğun alt tarafına konumlandırılmış olan bataryalara depolamaktadır. Bu sistemi kullanmak isteyen sürücü sistemi harekete geçirecek olan kers butonuna basarak sistemi kolaylıkla harekete geçirebilmektedir.

Sistemin şu anda elbette ki birtakım sıkıntıları vardır. Fakat bu konuda yapılan çalışmalar sayesinde gelecekte çok daha güvenli Kers sistemiyle karşılaşacağımız kesin görünüyor.

Yorumlar

Popüler Yayınlar